Rina Sherman | Film & Vidéo
Home | Writing | Film & Vidéo | Photography | Multimédia | Ethnography | A propos - About | Cuttings - Coupures | Contact & Subscribe | Links                                   Return | Retour

  

Cuttings - Coupures

Rina Sherman

You have to reflect the times... Nina Simone

That is why, I went from being a member of Possession Arts in South Africa, to being an actress at Dhlomo Theatre, and from there into exile; it was my stand toward what was happening in South Africa, that is, one of the greatest and longest running crimes against humanity, in which most, if not all Western countries, had at least in part, a hand. Then again, life called on me to stand up, when Didier Contant fell mysteriously from a building in Paris in 2004, before he could publish his next article about the death of the Tibherine monks, to undertake action in justice and bring those to court who had partaken in the viscous slander campaigns that lead to his fall. Today, again, it is time to reflect the times, in the face of global military violence against civilians, of which children, rampant racism against people risking their lives in rubber boats, to survive, and the all-round cynicism and corruption of politicians, I say, Do Not Vote, Massively, do not vote. Rina Sherman

____________________________________________________________

 


Alexandre Astruc (July 13, 1923 - May 19, 2016)


THE BIRTH OF A NEW AVANT-GARDE: LA CAMERA-STYLO
by Alexandre Astruc

originally printed in 'L'Écran française' 30 March 1948 as "Du Stylo à la caméra et de la caméra au stylo"

La 'caméra-stylo', idée d'Alexandre Astruc, qui a inspiré une génération de cinéastes, de Jean Rouch à Michel Brault, tous ceux qui ont cherché à écrire leur cinéma à partir de la réalité.

____________________________________________________________


Bon vent Siné !

sine

Cher Siné,

Pour les aventures de cinéma, pour mon film, Mesdames Messieurs les locataires, tu étais partant. Nous nous sommes rencontrés à Noisy-le-Sec en 1994, où j'avais passé neuf mois à faire de la recherche pour ce film sur la vie en ville.

Nous avons ensuite passé des journées inoubliables ensemble, avec Gilbert Artman d'Urban Sax, chez toi et dans un troquet, des journées bien arrosées à la mescaline à un tel point que jj'avais peur de perdre le point sur l'Eclair Coutant que m'avait prêtée Ody Roos.

Puis, tu es venu, avec Jean Rouch, Germaine Dieterlen et Françoise Foucault, et bien d'autres amis, pour le faux mariage d'un vrai couple mixte, dans la salle des mariages chanter Le Gris, et, ensuite à l'église, écouter le chant de Thierry Dubost improvisant en haut contre une version de ma musique, "Un air de Paris".

Avec un dessin érotique de ta main, accroché au-dessus de ta tête, tu nous as raconté comment ils ont jeté des Algériens dans la Seine, le 17 octobre 1961, un petit sourire en coin. Tu nous racaontais comment tu revenais à Noisy-le-Sec, en scooter, de Paris, le soir des jazz clubs ; tu disais, il fallait que ça roule pour tenir l'équilibre, et les feux rouges ?

Merci et bon vent Siné !

Paris, le 5 mai 2016

__________________________________________________________________________

Composer sur le vif le réel

consiste à filmer des images en y intégrant des notions de montage au moment même de leur réalisation.

__________________________________________________________________________

Louis Armstrong & Mahalia Jackson
Just A Closer Walk With Thee

Recorded Live: 7/10/1970 - Newport Jazz Festival - Newport, RI

I first saw this film at the séance du samedi matin of Jean Rouch at the French cinémathèque, an unforgettably moving experience, that had a lasting influence on me and the way I filmed, especially when filming many years later on stage for three cnsecutive nights the South African musicians at La Villette Afrique du Sud Musiques de liberté. I also remember a conversation with Ricky Leacock over dinner with Jean Rouch on the rue de Grenelle about filming Monterey Pop, a film by D.A. Pennebaker, saying something to the effect of he stopped filming concerts because he became tired of filming up peoples' noses, that image has remained with me ever since. How learning happens. It is all about transmission, "petit à petit".

__________________________________________________________________________

Cuttings - Coupures
______________________________

La Caméra-Stylo - Alexandre astruc
______________________________

Bon vent Siné ! - Le 5 mai 2016
______________________________

Composer sur le vif le réel
______________________________

Louis Armstrong & Mahalia Jackson
Just A Closer Walk With Thee

Recorded Live: 7/10/1970 - Newport Jazz Festival
______________________________

 

  
    fb  yt  tw  LinedIn  Label K

  Home | Writing | Film & Vidéo | Photography | Multimédia | Ethnography | A propos - About | Cuttings - Coupures | Contact & Subscribe | Links | Legal Information  

    Designed & maintained by Rina Sherman ©. All Rights Reserved