Chicken Movie. Cluck!

Rina Sherman

Urban Poem, films d’art films,

films urbains – urban films

16 mm, colour, 20 min, k éditeur, Paris, 1983 – 84

A chauffeur drives his lady through downtown Johannesburg in the 1980s, visiting friends, the Mai-Mai market, and wastelands. The journey ends with a nuptial-funeral dance where the men dance to the crow of the rooster, accompanied by the rhythm of Zulu music.

In 1983, I published my first poems, one of which was about a chicken. This poem later became the libretto for a film-opera, An Egg With No Shell, which I directed in Paris many years later (1994). In the film, Jean Rouch plays a servant pulling a stuffed chicken on a wheeled platform.

During the filming, in the courtyard of the former Kremlin-Bicetre asylum near Paris, Jean looked at a tree root in the ground and said it resembled a clitoris. He then stated that the combs of hens were their clitoris and concluded that all fetishism was a matter of sexuality. I was busy filming at the time and couldn’t continue the conversation. The ancient Sumerians had many words to describe the moods of chickens.

When I left South Africa, my hen, Flabelula, was entrusted to Margie’s parents in the countryside, and it was probably there that she ended up in a pot. Just before leaving South Africa, I made my first film about chickens, Chicken Movie. Cluck!, with a soundtrack made up of chicken sounds to parody the unfolding of various scenes. I left my chicken fetishism behind when one day a woman called me from the South of France asking if I was the “chicken woman.” I replied negatively, and that marked the end of the chicken period.

However, when I lived for seven years with the chief of Etanga and his family in north-west Namibia, I always had dozens of chickens running around my camp, with chicks following them, and I loved it—watching their bodies rush forward in an endless quest for more. This was a time that allowed me to express certain ideas, directly or indirectly, through the imagery of chickens.

Chicken Movie. Cluck !

Rina Sherman

Poéme urbain, films d’art films,

films urbains – urban films

16 mm, couleurs, 20 min, k éditeur, Paris, 1983 – 84

Un chauffeur conduit sa dame à travers le centre-ville de Johannesburg dans les années 80, avec des visites chez des amis, au marché Mai-Mai et à travers des terrains vagues. Le voyage se termine par un bal nuptial-funèbre, où les hommes dansent au chant du coq, accompagnés du rythme de la musique zoulou.

En 1983, j’ai publié mes premiers poèmes, dont l’un évoquait une poule. Ce poème est devenu le livret d’un film-opéra, L’œuf sans coquille, que j’ai réalisé à Paris bien des années plus tard (1994). Dans ce film, Jean Rouch incarne un valet qui tire un poulet empaillé sur une plateforme à roulettes.

Pendant le tournage, dans la cour de l’ancien asile du Kremlin-Bicêtre, près de Paris, Jean a observé une racine d’arbre et a déclaré qu’elle ressemblait à un clitoris. Il a ensuite ajouté que les crêtes des poules étaient leur clitoris, et a conclu que tout fétichisme était une question de sexualité. À ce moment-là, je filmais et n’ai pas pu poursuivre la conversation. Les anciens Sumériens possédaient de nombreux mots pour décrire les humeurs des poules.

Lorsque j’ai quitté l’Afrique du Sud, ma poule, Flabelula, a été confiée aux parents de Margie, à la campagne, et c’est probablement là qu’elle a terminé dans une marmite. Avant de partir, j’ai réalisé mon premier film sur les poules, Chicken Movie. Cluck !, dont la bande sonore est composée de bruits de poulets, parodiant le déroulement des différentes scènes. J’ai laissé derrière moi mon fétichisme pour les poules lorsqu’une femme m’a appelée du sud de la France pour me demander si j’étais la « femme aux poules ». J’ai répondu par la négative, et ce fut la fin de cette période.

Cependant, lorsque j’ai vécu pendant sept ans avec le chef d’Etanga et sa famille dans le nord-ouest de la Namibie, j’avais toujours des dizaines de poules courant autour de mon campement, accompagnées de leurs poussins. J’adorais ça, observer leurs corps se précipitant en avant dans une quête incessante. Cette période m’a permis d’exprimer certaines idées, directement ou indirectement, à travers l’imagerie des poules.

Design affiche et photo affiche : Rina Sherman ADAGP

Chicken Movie. Cluck! / Rina Sherman
Chicken Movie. Cluck! / Rina Sherman
Chicken Movie. Cluck! / Rina Sherman

In 1983, I published my first poems, of which a Chicken Poem, which later became the libretto for a film opera, An Egg with no Shell, I would make in Paris many years later (1994), which features Jean Rouch as a valet drawing a stuffed chicken on a wheeled platform. During the production of the film, in the courtyard of the old Kremlin Bicêtre asylum near Paris, Jean looked at a tree root in the ground and said, it looks like a clitoris. He then said the crest of chickens are their clitoris. And concluded that fetishism is about sexuality. I was busy filming at the time and could not pursue the conversation further. The ancient Sumerians had numerous words to describe chicken moods.
When I left SA, my pet chicken, Flabelula, was given to Margie’s parents in the country side, and there she probably landed up in a pot. Just before leaving SA, I made my first chicken film, Chicken Movie. Cluck! The sound track is made of chicken sounds as a parody to the unfolding of the different scenes. I left chicken fetichism behind me when one day a woman called me from the south of France to ask if I was the chicken woman. I said no, and that was the end of chickens.
However, when I was living with the Headman of Etanga and his family in the north west of Namibia for seven years, I always had dozens of chickens running around my camp, with chicks to follow, and I loved it, the bodies thrown forward in a quest for always more.
That is all, it was a period, that allowed me to express certain ideas, directly or indirectly through chicken imagery. No more.

Dans « Chicken Movie. Cluck! » Rina Sherman inclut pour la première fois la réalité et les éléments de la vie quotidienne dans son travail. D’une certaine manière, le film devance sa rencontre avec Jean Rouch à son arrivée en France en 1984, elle a fait le film après avoir remarqué l’idée suivante de Rouch: « Il est plus intéressant de filmer la réalité film comme évoqué par ma présence (et celle de la caméra ) que de prétendre pouvoir la filmer telle quelle. » L’idée qu’il n’y a pas de réalité objective, mais seulement du point de vue, a motivé Rina Sherman de rencontrer Jean Rouch, et quelques mois plus tard, ce dernier a montré le film à la Cinémathèque en disant: « C’est une voix fraîche, ce qui est le genre de film que nous devrions faire aujourd’hui. » Rina a reçu cette commentaire comme une carte blanche et, par la suite, a invité Jean Rouch à jouer dans deux de ses films, « L’œuf sans coquille » et « MM les locataires », un film sur la vie dans la banlieue parisienne de Noisy-le -Sec.

Retour en haut