Cities & Elsewhere – Villes & Ailleurs : tableaux mouvants – Slow Cinema

Samarkand, the Pangolin

Rina Sherman

HD, couleurs, 1 min 30 sec, k éditeur, 2020

COVID-19 Micro Ethnographies : Documentary Educational Resources (DER)

The name Samarkand, in the short form of a longer slow cinema piece, refers to my cine-portrait of Jacques Blamont (2020), in which the astrophysicist predicts the era of COVID-19 by alluding to ‘the meeting in Samarkand’, an age-old oriental tale of the inevitable meeting with death. Other than the shock of the betrayal and barefaced lying of  leaders worldwide – who, in the name of greed, through the wilful organization of chaos, forced us into effective house arrest on March 17 2020 and are now driving us back outside to face a said-to-be still present contagious virus – what affected me most is the loss of being carefree, a part of our lives lost forever.

Samarkand, le pangolin

Rina Sherman

HD, couleurs, 1 min 30 sec, k éditeur, 2020
COVID-19 Micro-ethnographies : Ressources pédagogiques documentaires (DER)


Le nom Samarkand, dans la forme courte d’une pièce plus longue de cinéma lent, fait référence à mon ciné-portrait de Jacques Blamont (2020), dans lequel l’astrophysicien prédit l’ère de COVID-19 en faisant allusion à « au rendez-vous de Samarkand », un conte oriental séculaire sur la rencontre inévitable avec la mort. Outre le choc de la trahison et du mensonge éhonté de dirigeants du monde entier – qui, au nom de la cupidité, en organisant volontairement le chaos, nous ont assignés à résidence le 17 mars 2020 et nous ramènent maintenant à l’extérieur pour faire face à un virus contagieux que l’on dit toujours présent – ce qui m’a le plus affecté, c’est la perte de l’insouciance, une partie de notre vie perdue à tout jamais.
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